Musical Maria Aalsmeer indrukwekkend

Musical Maria AalsmeerAfgelopen weekend waren er in de Open Hof Kerk twee uitvoeringen van de Musical Maria. Een uur voor voorstellingen vormde zich buiten al een rij van nieuwsgierige toeschouwers, die graag een mooie plaats wilden hebben. Eenmaal in de zaal gezeten werd het publiek door filmbeelden en “dorpelingen” in de sfeer van de jaren ’50 gebracht.

Terwijl er in de stampvolle zaal nog even in het programmaboekje werd gebladerd, was het wachten op het begin van de voorstelling. Het geduld van het publiek zou beloond worden, want ze kregen een prachtig uitgevoerde en indrukwekkende musical te zien.

Het verhaal van de Musical

De Musical zit ingenieus in elkaar. De entourage is een dorp in de 50’er jaren van de vorige eeuw. Daar komt een rondtrekkend theatergezelschap langs. In overleg met de dorpelingen besluiten ze om al improviserend het levensverhaal van Maria tot leven te laten komen in spel en zang. Overdag horen de vijf acteurs en de regisseur de persoonlijke  levensverhalen van de dorpelingen.  In de voorstellingen van de theatergroep  gaan het verhaal van Maria en de verhalen van de dorpelingen door elkaar heen lopen. Door de voorstellingen van de theatergroep  gebeurt er iets in het leven van vrijwel alle dorpelingen. Ze gaan vragen stellen aan zichzelf en aan elkaar. Zo krijgen diverse levensthema’s een plaats: onverwerkt verdriet, dood en nieuw leven, trouw en ontrouw, onbekend verleden, vasthouden en loslaten. Die levensthema´s blijken zo een verband te hebben met de verschillende beelden van Maria.

Bij deze musical gaat het om de inhoud. De effecten zijn niet spectaculair, al schrikt iedereen er van op als Eddy, een jongen, uit een ander dorp, de zaal in en uitscheurt op zijn brommer uit de jaren ´50. De tijdens sommige scènes geprojecteerde beelden zijn een passende en subtiele toevoeging.

Hoogtepunten

In tegenstelling tot de meeste bekende musicals, is er in deze musical ook veel gesproken acteerwerk. De Musical kent veel hoogtepunten, zowel op het gebied van het acteren als de zang. Prachtig is bijvoorbeeld het duet tussen “acteur” Emil en “dorpelinge” Fanni, nadat ze verliefd op elkaar geworden zijn. De bijdrage van de kinderen bij het Kerstverhaal is leuk en aandoenlijk. Erg indrukwekkend is de uitvoering van het lied Stabat Mater, waarin Maria treurend bij het kruis staat waaraan haar zoon Jezus gestorven is, en de groep steeds dichter om haar heen komt staan.

Het is opvallend dat alle solisten prachtige solozang combineren met puik toneelspel. Een compliment voor het regisseursduo Ellen Vermeulen en JelYvon Kadijk en dirigent Irma Hogenboom, die de casting hebben gedaan en er in geslaagd zijn om het maximale uit deze mensen te halen.

Het acteerwerk is in het algemeen van hoog niveau; van de jongste toneelspeler (15) die vondeling Ludwig speelt tot aan de vertolking van de oude katholieke vrouw Marieke. Ook alle vrouwen die de verschillende karakters van Maria uitbeelden, zingen en spelen mooie bij hen passende rollen. Mooi staaltje acteerwerk is er ook te zien in de scène waarin slager Hein een geheim opbiecht bij herbergierster Greta.

Het spel zonder tekst doet professioneel aan. Iedereen blijft acteren en dat geldt ook voor het koor, dat de overige dorpelingen uitbeeldt. Acteren, soms bewegen en dan nog zo mooi blijven zingen, is een hele prestatie!

De foto’s van de uitvoeringen zijn te vinden op de website van de Musical Maria Aalsmeer onder “Foto’s en Filmpjes”.

Lees ook hieronder de reacties.

3 thoughts on “Musical Maria Aalsmeer indrukwekkend”

  1. Gisterenavond (12 mei 2012) een geweldig goede en mooie, meeslepende musical gezien in de Open Hof Kerk van Aalsmeer (PKN). Wat er vanuit een ‘droog’ script is ontstaan grenst aan het ongelofelijke, zoveel innovatieve en creatieve toevoegingen met een juiste timing. Er is veel gebruik van beeld gemaakt, de toeschouwer werd voor de opvoering al in de sfeer van de vijftiger jaren van de vorige eeuw gebracht. Ouderen zullen zich ongetwijfeld herkend hebben, maar jongeren konden, misschien met enige verbazing, eens kennisnemen van hoe men in die tijd gekleed ging, hoe het verkeer was, er nog weinig hoogbouw was, hoe de ouderen er ook echt oud uitzagen en hoe contrastrijk dat is in de snelle, digitale tijdperk die zo’n 20 jaar geleden begon. Ook tijdens de opvoering werden tekst ondersteunde beelden getoond, het leidde niet af, maar versterkte de emotie van de tekst en. De zang werd goed en mooi, en soms ook heel indringend emotioneel vertolkt. De teksten werden goed vertolkt. Kortom een geheel andere musical dan in de andere jaren. Deze musical appelleerde sterk aan wat mensen voelen, zij herkenden zich in de musical. Het verhaal dus, of liever verhalen, van vroeger (o.a. uit de Bijbel) zijn nog even actueel in de onze situatie. Dat kwam bijzonder goed over. En deze musical spreekt jong, maar ook oud aan, voor elke levensfase, het past bij scharniermomenten in het leven. Een prima opmaat voor de kerk om op die weg door te gaan, in de preek, maar ook in de activiteiten. Daarbij is het essentieel dat wij over weten te brengen dat al de (bijbel)verhalen elke dag weer verteld mogen en moeten worden om zin te geven aan ons leven.
    Bijzonder en vreugdevol is de participatie van zoveel jonge mensen. De musical is een geweldige manier om ze meer te betrekken bij activiteiten van de kerk. Misschien eens een nabespreking met die jongeren om te kijken of we nog meer als kerk voor ze kunnen betekenen en zij voor de kerk?
    Een ander aspect is dat de musicals van de PGA zo langzamerhand sterkere oecumenische tintjes krijgt. En dat juich ik alleen maar toe. Samenwerking tussen kerken, van welke denominatie, is wat mij betreft, een must voor de toekomst. Met elkaar staan we sterker naar de gemeenschap toe. Laten we als kerken van Aalsmeer uit de cocon van onze ingekeerdheid komen want in dialoog zijn kerken kan leiden tot een sterkere bewustwording van je geloof, maar ook begrip en acceptatie van elkaar. Want bindt ons niet meer dan het scheidt?

    1. Mooie beschrijving van Aad van de inhoud en bedoeling van de Musical Maria. Dank voor de vele complimenten.
      Ik denk dat ons regisseursduo ook zodanig zaken heeft toegevoegd en weggelaten uit het oorspronkelijke stuk van Gerard van Midden en Gerard van Amstel dat de kern nog beter overkomt.
      Op één punt behoeft het betoog van Aad een correctie. Hij noemt het een musical van de PGA. Dat is niet correct, deze musical komt voort uit een organisatrorisch samenwerkingsverband van Samen op Weg Gemeente Kudelstaart en de PGA.
      Daarom ook de twee opvoeringen in oktober in de Spil. Door de samenwerking is het aantal Kudelstaarters sterk gestegen. Door het aantrekken van een dirigente van katholieke huize, deden er voor het eerst ook een aantal katholieken mee.
      In totaal doen er mensen uit 6 verschillende kerken mee, zelfs mensen van “geen kerk”. Mooi toch!
      Die oecumenische uitbreiding was deze keer al de bedoeling en wat mij betreft maken we daar een volgende keer weer een stap in. Niet door leden van andere kerken de mogelijkheid te bieden om mee te doen, maar door het ook daadwerkelijk samen te doen.

  2. Een prachtige, en professionele musical.!!! mijn ”COMPLIMENTEN !
    Ik heb genoten. En dat in ”ONZE OPEN HOF KERK ”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *