Greet Prins heeft meegewerkt aan beoordeling script voor de PKN kerstcommercial 2015

Kerststress en Jezus, daar draait het dit jaar om in de kerstcommercial van de Protestantse Kerk in Nederland. In tegenstelling tot voorgaande jaren is de commercial dit keer niet door een reclamebureau bedacht, maar door leden van de protestantse Ichtuskerk in Colmschate.

Bastiaan van den Berg, één van de bedenkers: ‘Ik hoop dat mensen die dit zien denken: wie is die Jezus, wat is er met die man? En dat ze daarom naar de kerk komen. Het is een valkuil jezelf met Kerst centraal te stellen, daarom gaat deze commercial over de relativering van kerststress.’

De dominee als acteur

De commercial is niet alleen bedacht door mensen van de Ichtuskerk, maar ze spelen ook alle rollen in de commercial. Zo speelt ds. Walter Meijles in de commercial een man die last heeft van kerstboodschappenstress. In de supermarkt ontmoet hij Jezus als vakkenvuller.

Ds. Meijles: “Aangeraakt worden van binnen roept een gevoel van vrede op, van ontroering en van verbondenheid. Dat zie je terug bij de mensen uit de kerstcommercial. Dat was Jezus voor zijn tijdgenoten, dat kan hij voor ons zijn nu en dat kunnen wij zijn wij voor elkaar.”

Geen reclamebureau

Aan vijf kerken is door de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk gevraagd een script voor een commercial te bedenken. Deze scripts werden beoordeeld door een jury van televisie- en reclamemakers, te weten:

  • Greet Prins – vml. CEO Saatchi & Saatchi en voorzitter bestuur dienstenorganisatie
  • Pieter Leendertse – Managing Director KesselsKramer
  • Miranda van Holland – DJ en festivalprogrammeur
  • Reinder van Dijk – Samensteller levensbeschouwing KRO/NCRV

Leendertse vindt het sterk dat de Protestantse Kerk eigen leden inzet voor deze commercial. Dat maakt de opzet authentiek. ‘De basis klopt, dan ontrolt het verhaal zich vanzelf.’

Jezus van glossy naar commercial

Alle rollen in de commercial worden dus vervuld door mensen uit de Ichtuskerk in Colmschate. Behalve de rol van Jezus. Die wordt gespeeld door dezelfde man die op de voorkant van de glossy Jezus! stond die maart 2015 verscheen. Leendertse: ‘Alleen Jezus komt van buiten, maar ook dat klopt eigenlijk precies.’

Colmschate als decor

Niet alleen de mensen in de commercial, maar ook de locaties zijn allemaal in Colmschate. Zo is het huis van de koster gebruikt voor de kalkoenscene, hoveniersbedrijf De Colm maakte ruimte voor de kerstboomscene en de plaatselijke Jumbo stelde één van zijn gangpaden voor de supermarktscene ter beschikking. Natuurlijk is de kerkscene gedraaid in de Ichtuskerk zelf.

Deze commercial wordt vanaf 17 december uitgezonden in de sterreclames op NPO1, 2 en 3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *